© PIBR – wszelkie prawa zastrzeżone
godz. 09:31, 21.11.2024 r.
Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak uchylenie przepisu art. 134 ust. 1 ustawy o biegłych rewidentach wpływa na rotację firmy audytorskiej badającej sprawozdanie finansowe JZP.
Ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, (…) (Dz. U. 568), która weszła w życie 31 marca 2020 r. dokonała m.in. nowelizacji ustawy o biegłych rewidentach, poprzez wykreślenie art. 134 ust. 1. Przepis ten określał maksymalny okres nieprzerwanego trwania zlecenia badania ustawowego jednostki zainteresowania publicznego (JZP) przez tą samą firmę audytorską i jej sieć na 5 lat. Tym samym odnośnie do rotacji firm audytorskich badających JZP obecnie zastosowanie mają wprost przepisy rozporządzenia UE nr 537/2014 (art. 17 ust. 1 akapit drugi). Zmiana została wprowadzona bez przepisów przejściowych w związku z czym KRBR zwróciła się do MF z prośbą o wyjaśnienie wątpliwości.
Po wykreśleniu art. 134 ust. 1 ustawy nieprzerwany okres zatrudnienia tej samej firmy audytorskiej lub firmy z jej sieci do badania ustawowego sprawozdań finansowych JZP nie może trwać dłużej niż dziesięć lat. W konsekwencji oznacza to, że:
Jednocześnie przypominamy, że nie zostały uchylone przepisy art. 134 ust. 2 i 3 ustawy o biegłych rewidentach. A zatem, kluczowy biegły rewident nie może przeprowadzać badania ustawowego w tej samej JZP przez okres dłuższy niż 5 lat, a karencja w ponownym przeprowadzeniu badania wynosi co najmniej 3 lata od zakończenia ostatniego badania. W tym czasie nie może on brać udziału w badaniu tej jednostki.
Pytanie do MF dostępne jest tutaj.
Z odpowiedzią MF można zapoznać się tutaj.
Jeżeli chcesz otrzymywać wiadomości o bieżącej działalności PIBR, przejdź do strony z zapisami.