© PIBR – wszelkie prawa zastrzeżone
godz. 09:41, 21.11.2024 r.
Wiceprezes KRBR w obszernym wywiadzie opowiadała o zmianach, które w branży audytowej wymusiła bądź przyspieszyła pandemia koronawirusa
Jak w rozmowie z „Rzeczpospolitą” zauważyła Monika Kaczorek, wiceprezes KRBR, branża audytu poradziła sobie z „covidową rzeczywistością” bardzo dobrze - biorąc pod uwagę skalę wyzwań. Za dwa najważniejsze wyzwania uznała „ochronę pracowników i klientów oraz terminowe wywiązanie się ze zobowiązań umownych”.
Jak przypomniała, „lockdown przypadł na czas najintensywniejszych prac nad badaniem sprawozdań finansowych. Większość audytorów nie zwolniła tempa prac, samorząd wystąpił natomiast z postulatem przesunięcia ustawowych terminów składania raportów i postulat ten został uwzględniony w przepisach. Przystosowaliśmy się do pracy zdalnej, wprowadziliśmy narzędzia umożliwiające komunikację online, nauczyliśmy się pracować z klientami na odległość. Opracowaliśmy natychmiast wytyczne i wskazówki dotyczące badania sprawozdań za rok 2019. Pojawiło się pytanie, jak w warunkach pandemii podejść chociażby do kwestii kontynuacji działalności. Biegli rewidenci potrzebowali wytycznych i samorząd je opublikował”.
Wiceprezes KRBR zauważyła, że „Pandemia zadziałała jak katalizator i przyspieszyła zmiany, które trwały od pewnego czasu”, dodając także, że „mamy świadomość, że efektywny audyt to konieczność wykorzystywania narzędzi umożliwiających pozyskanie właściwych dowodów badania w sposób zdalny” oraz że „efektywny audyt wiąże się z inwestycją w technologie”. Jak zaznaczyła, zmiany zachodzące w audycie mają swoje pozytywne, ale także negatywne strony. Jej zdaniem „Brak możliwości wizyty u klienta nie zawsze poprawia efektywność prac, gdyż wymiana maili może być dłuższa i mniej wydajna niż krótkie wyjaśnienie bezpośrednie. Dlatego tak ważne jest korzystanie z komunikatorów umożliwiających rozmowę, wymianę dokumentów czy wskazanie istotnego fragmentu w danym dokumencie. W wielu przypadkach analiza dokumentów bez dodatkowego komentarza jest uciążliwa i wymaga więcej czasu, co nie zawsze jest kompensowane oszczędnościami w dojazdach. Dużym wyzwaniem jest też organizacja pracy zdalnej dużych, interdyscyplinarnych zespołów. Reasumując, sposób komunikacji uległ zasadniczej mianie, na razie jednak zmiany te często wiążą się z dużo większą ilością czasu, który audytorzy poświęcają na badanie”.
W dalszej części wywiadu wiceprezes KRBR wypowiada się m.in. na temat ocen sprawozdań finansowych, zmian w strukturze branży audytu, pozyskiwania nowych chętnych do zawodu biegłego rewidenta oraz zaufania do branży audytorskiej w obliczu oszustw badanych przez biegłych rewidentów instytucji.
Pełną treść wywiadu można znaleźć na stronie Rzeczpospolitej.
Jeżeli chcesz otrzymywać wiadomości o bieżącej działalności PIBR, przejdź do strony z zapisami.