© PIBR – wszelkie prawa zastrzeżone
godz. 09:32, 21.11.2024 r.
Nowatorskie rozwiązania technologiczne niosą dla audytu wiele szans, ale i wyzwania.
Droga od tradycyjnego badania sprawozdań finansowych do „zdalnego" w dużej mierze zależy od poziomu tzw. digitalizacji klienta. Jeżeli ma on słabo rozwiniętą automatyzację księgowości i wiele procesów nadal wykonuje ręcznie – to również w ramach badania będzie to zwykła analiza zapisów na kontach i ręczne badanie procesów kontroli wewnętrznej. Natomiast jeżeli w badanej jednostce funkcjonują automatyczne księgowania, systemy ERP, Workflow itp., to badanie systemu kontroli wewnętrznej opierało się będzie na próbkowaniu, analizie danych zorientowanych na wyeliminowanie ryzyk itp.
Jeżeli audytor chce być równorzędnym partnerem dla swoich klientów, to tak samo jak oni musi konsekwentnie rozszerzać bazę oprogramowania, dbać o środowisko informatyczne, archiwizację danych oraz przede wszystkim o zabezpieczenia. Dzięki nowym technologiom zmienia się również sposób komunikacji z klientem. Przygotowanie danych oraz sam proces badania ulega skróceniu, a wyniki końcowe przekazywane są praktycznie w czasie rzeczywistym.
Cały artykuł dostępny jest w serwisie Rzeczpospolitej.
Jeżeli chcesz otrzymywać wiadomości o bieżącej działalności PIBR, przejdź do strony z zapisami.