Polska Izba Biegłych Rewidentów

© PIBR – wszelkie prawa zastrzeżone
godz. 11:44, 21.12.2024 r.

Skargi i wnioski

Podstawa prawna

Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków w Polskiej Izbie Biegłych Rewidentów, dalej: „PIBR”, odbywa się zgodnie z przepisami:

  • Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego;
  • Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.


Przedmiot skargi i wniosku

Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw (art. 227 Kpa).

Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności (art. 241 Kpa).


O czym należy pamiętać?

Skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą (art. 221 § 3 Kpa). W przypadku wnoszenia skargi lub wniosku w imieniu innej osoby, osoba składająca skargę lub wniosek powinna przedstawić zgodę osoby na rzecz, której jest wnoszona.

Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji o znamionach skargi lub wniosku, jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych (art. 225 § 1 Kpa).


Wymogi formalne skargi i wniosku

O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna (art. 222 Kpa).


Skarga lub wniosek musi zawierać:

imię i nazwisko lub nazwę wnoszącego skargę lub wniosek,

adres (wskazanie miejscowości, ulicy, nr domu i mieszkania) wnoszącego skargę lub wniosek,

treść skargi lub wniosku określając przy tym przedmiot wnoszonej sprawy.

Skargi lub wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpatrzenia


Jak i gdzie można złożyć w PIBR skargę lub wniosek?

Skargi i wnioski składa się do organów właściwych do ich rozpatrzenia (art. 228 i art. 242 Kpa).

Odpowiedzialnymi za przyjmowanie skarg i wniosków w Biurze PIBR są pracownicy Działu Administracyjnego.

Skargę lub wniosek można złożyć w Biurze PIBR w następujący sposób:

  • przesłać pocztą tradycyjną na adres siedziby PIBR: al. Jana Pawła II 80, 00-175 Warszawa
  • złożyć osobiście w biurze podawczym Biura PIBR w godzinach pracy Biura PIBR
  • przesłać pocztą elektroniczną na adres e-mail Biura PIBR: biuro@pibr.org.pl
  • złożyć ustnie do protokołu (w tym przypadku protokół podpisany zostaje przez wnoszącego skargę lub wniosek oraz osobę przyjmującą zgłoszenie).


Termin załatwienia skargi i wniosku

Skarga lub wniosek powinna być załatwiona bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca, licząc od dnia ich wpływu do PIBR.


Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi lub wniosku

O sposobie załatwienia skargi lub wniosku zawiadamia się wnoszącego sprawę w formie pisemnej.

Postępowanie skargowe jest uproszczonym postępowaniem administracyjnym, kończącym się zawiadomieniem skarżącego o sposobie jego załatwienia, zawierającym  stanowisko organu. Postępowanie to nie przewiduje trybu odwoławczego.

Wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu załatwienia wniosku służy prawo wniesienia skargi w trybie określonym w Rozdziale 2 Działu VIII Kpa.

W przypadku złożenia przez skarżącego lub wnoszącego ponownej skargi lub wniosku, niezawierających nowych okoliczności w stosunku do poprzedniej skargi lub wniosku, która w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana z bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na tę skargę lub wniosek – organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy – bez zawiadamiania o tym skarżącego lub wnoszącego.

 


Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych

W związku z treścią z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 4.05.2016, str. 1, Dz. Urz. UE L 127 z 23.05.2018, str. 2 oraz Dz. Urz. UE L 74 z 4.03.2021, str. 35), dalej: „RODO”, Polska Izb Biegłych Rewidentów informuje, że:

Administratorem Pani/Pana danych osobowych (dalej: „Administrator”) jest Polska Izba Biegłych Rewidentów (PIBR), al. Jana Pawła II 80, Warszawa (00-175), adres e-mail: biuro@pibr.org.pl numer telefonu: 22 637 30 81-83 W Polskiej Izbie Biegłych Rewidentów został powołany Inspektor Ochrony Danych, z którym można kontaktować się w każdej sprawie dotyczącej przetwarzania danych osobowych. Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych możliwy jest pod adresem e-mail: IOD@pibr.org.pl, lub pod adresem korespondencyjnym: al. Jana Pawła II 80, Warszawa (00-175).

Odbiorcą Pana/Pani danych osobowych mogą być zewnętrzne spółki udzielające wsparcia administratorowi na zasadzie zleconych usług, z którymi zostały zawarte odpowiednie umowy powierzenia przetwarzania danych oraz upoważnieni pracownicy oraz współpracownicy administratora danych osobowych.

Informujemy, że podane przez Pana/Panią dane osobowe będą przetwarzane na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych / RODO) w następujących celach:

  • obowiązku archiwizacji dokumentacji tj. art. 6 ust. 1 lit. c RODO w zw. z Ustawą z dnia 14.07.1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
  • prowadzenia postępowań administracyjnych tj. art. 6 ust 1 lit. c i e RODO w zw.
  • ustawą z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1302)
  • z . art. 61 § ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 735 z późn. zm.).

Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji w.w. celów przetwarzania tj. do czasu wypełnienia obowiązków prawnych związanych z archiwizacją dokumentacji

Informujemy, że przysługują Panu/Pani następujące prawa:

  • prawo dostępu do danych osobowych (art. 15 RODO), w tym uzyskania kopii danych (art. 15 ust. 3 RODO);
  • prawo sprostowania lub uzupełnienia niekompletnych danych w przypadku przetwarzania danych niezgodnie z rzeczywistością (16 RODO);
  • prawo żądania usunięcia danych osobowych w przypadkach przewidzianych prawem (art. 17 RODO);
  • prawo wniesienia żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych (art. 18 RODO);

aby skorzystać z wyżej wymienionych praw, należy skontaktować się wykorzystując podane dane kontaktowe, z administratorem i poinformować go, z którego prawa i w jakim zakresie chce Pan/Pani skorzystać.

Przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy Pan/Pani uzna, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO.

Pani/Pana dane osobowe zostały pozyskane w toku postępowania administracyjnego.

Informujemy ponadto, że Pana/Pani dane nie będą profilowane, w tym nie będą podejmowane zautomatyzowane decyzje w stosunku do Pana/Pani osoby.

Zapisz się na newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać wiadomości o bieżącej działalności PIBR, przejdź do strony z zapisami.

Masz pytania dotyczące strony?
zadzwoń
728 871 871
napisz
strona@pibr.org.pl