© PIBR – wszelkie prawa zastrzeżone
godz. 12:04, 21.11.2024 r.
W ciągu kilku miesięcy udzieliliśmy ponad 120 bezpłatnych porad - o pracy Konsultacji KIBR opowiada Justyna Sułkiewicz, konsultantka Banku Światowego
- W ciągu kilku miesięcy udzieliliśmy ponad 120 bezpłatnych porad. To bardzo dobry wynik. Następnym krokiem będzie udostępnienie opracowanych zagadnień wszystkim biegłym rewidentom. - O pracy Konsultacji KIBR opowiada Justyna Sułkiewicz odpowiedzialna za projekt konsultantka Banku Światowego.
Konsultacje KIBR funkcjonują już dziewięć miesięcy. Co udało się przez ten czas zrobić?
Odpowiedzieliśmy na wątpliwości w ponad 120 zgłoszonych do konsultacji dylematach. Uważam, że to bardzo dobry wynik i wyraźna wskazówka, że takie wsparcie biegłym rewidentom jest potrzebne. Spodziewam się, że w momencie wejścia w życie międzynarodowych standardów badania i po pojawieniu się pierwszych wątpliwości związanych z ich stosowaniem, liczba zapytań wzrośnie. To, co robimy obecnie, to kontynuacja wcześniejszej formy pilotażu tego projektu. Nadal zbieramy dane, jak środowisko odbiera naszą działalność i jakie jej obszary warto rozwijać i wzmacniać.
Czy coś wymaga ulepszeń?
Docelowo planujemy aby konsultacje, jako jeden z elementów wsparcia merytorycznego, były dostępne na elektronicznej platformie wiedzy biegłego rewidenta. Prace nad platformą są już bardzo mocno zaawansowane i z dużym prawdopodobieństwem będzie już funkcjonować pod koniec przyszłego roku. Obecnie obsługą bieżącą konsultacji zajmuje się tylko jeden konsultant, który przygotowuje projekty odpowiedzi podlegające recenzji ekspertów merytorycznych z grona praktyków i dydaktyków z bogatym doświadczeniem zawodowym. Wsparcia udzielamy w obszarach najbardziej oczekiwanych przez środowisko. Zdarza się jednak, że biegli rewidenci pytają o rzeczy, które wykraczają poza określony zakres tematyczny konsultacji i nie zawsze możemy im pomóc.
Bo porady mogą dotyczyć tylko kwestii związanych ze standardami wykonywania zawodu i zasadami etyki obowiązującymi biegłych rewidentów?
Tak. Nasze odpowiedzi są niezobowiązującymi poradami dotyczącymi standardów wykonywania usług biegłego rewidenta. I choć chcielibyśmy udzielić odpowiedzi na każde pytanie, czasem po prostu nie możemy, bo nie mamy takich uprawnień. Nie możemy na przykład dostarczać wiążących interpretacji do ustawy o rachunkowości, a takie pytania zdarzają się dość często. W takich sytuacjach kierujemy zainteresowanego do Komitetu Standardów. Czasem zwracamy się bezpośrednio z prośbą o interpretację do Ministerstwa Finansów, ale wtedy proces oczekiwania na odpowiedź wydłuża się i to znacząco. A nam zależy na tym, aby udzielić odpowiedzi możliwie szybko.
Czyli udało się przez ten czas wypracować sprawnie działający system?
Na pewno dużą zaletą pracy konsultacji jest czas reakcji. Średnio biegli rewidenci nie czekają na odpowiedź dłużej niż tydzień. Krok po kroku wygląda to tak, że najpierw pytanie trafia do konsultanta, który opracowuje projekt odpowiedzi. Jest on następnie recenzowany przez jednego z ośmiu ekspertów merytorycznych aktywnie wspierających Konsultacje KIBR. Po zakończeniu procesu recenzji odpowiedź trafia do pytającego. Ale im dłużej funkcjonują nasze konsultacje, tym częściej zdarzają się pytania o podobne zagadnienia. Wówczas odpowiedź trwa krócej, bo możemy skorzystać z puli pytań opracowanych i już skonsultowanych z ekspertem. Buduje się więc kapitał wiedzy i o to też nam chodzi.
Czy biegli rewidenci będą mieli dostęp do tych opracowanych zagadnień?
Taki jest plan. Przekształciliśmy już wszystkie pytania tak, żeby były anonimowe. Jesteśmy gotowi na udostępnienie wszystkich opracowań audytorom. Od września są one dostępne na osobistych kontach biegłych rewidentów na stronie KIBR. To ponad sto zagadnień, z których audytorzy mogą korzystać w przypadku pojawienia się wątpliwości. Z czasem ta pula będzie się powiększać. Wystarczy, że biegły rewident sprawdzi, czy interesujące go zagadnienie jest już opracowane. Może okazać się, że znajdzie odpowiedź bez potrzeby zwracania się do konsultacji. A my będziemy mogli skupić się na nowych zagadnieniach.
Pula pytań, która do tej pory trafiła do Konsultacji KIBR daje pewien obraz tego, z czym biegli rewidenci mają dziś największe problemy. Czy da się zauważyć jakieś tendencje?
Bardzo często pojawiają się pytania o opinię, jaką biegły rewident powinien wydać na koniec badania sprawozdania finansowego. Najczęściej takie wątpliwości pojawiają się w momencie zaistnienia sytuacji, z którymi biegły rewident spotyka się po raz pierwszy. Ostatnio chociażby pojawiło się kilka pytań odnośnie tego, co należy zrobić jeśli kierownik jednostki odmawia przedstawienia oświadczenia końcowego. Ale pojawiają się też pytania związane z dodatkowymi usługami, które biegli rewidenci mogą świadczyć, np. z usługami związanymi z przekształceniami spółki. Problemy dostrzegamy też w rozumieniu zasady etyki – biegli pytają o konkretne sytuacje, w których mają wątpliwość, czy zachowana jest zasada niezależności. Zdarza się też, że pytają o możliwość świadczenia usług dodatkowych na rzecz klienta badania. Dostrzegamy więc pewne wyraźne tendencje.
To cenna wiedza?
Bardzo, bo pomoże nam chociażby projektować szkolenia odpowiadające faktycznym potrzebom biegłych rewidentów. Jeśli wiemy, z czym audytorzy mają największe problemy, możemy dbać o ich rozwój i doskonalenie warsztatu. I to kolejna wartość konsultacji i kolejny argument za kontynuowaniem ich działania.
Jeżeli chcesz otrzymywać wiadomości o bieżącej działalności PIBR, przejdź do strony z zapisami.